El CCMC alerta que és urgent alliberar els metges i altres professionals clínics de burocràcia al llarg del procés assistencial
El temps que els professionals dediquen als pacients és un recurs molt preuat, però, a la pràctica, es veu minvat de manera molt important pels procediments burocràtics. La pandèmia de la COVID-19 ha fet molt evident aquesta realitat. Un dels exponents més clars n’ha estat la saturació viscuda a l’atenció primària a causa de l’allau de tràmits, especialment, els relacionats amb la gestió de les incapacitats laborals (IL).
Però, més enllà dels efectes de la pandèmia, hi ha altres factors que també han estat i són determinants per considerar prioritària la necessitat de desburocratitzar el nostre sistema sanitari. Alguns dels més rellevants són:
- La manca de professionals sanitaris i les dificultats per garantir un relleu generacional.
- La manca de consens per a la incorporació de nous perfils professionals i definició de funcions.
- L’escassa autonomia dels professionals i dels equips.
Abans d’entrar a fer propostes concretes en els àmbits i procediments en els quals hi ha més marge per reduir o suprimir la burocràcia, el document planteja unes consideracions bàsiques:
- El temps dedicat a activitats que no aporten valor compromet el temps de dedicació a l’activitat assistencial per a la millora de la salut de les persones i de la comunitat, suposa un malbaratament de recursos públics i genera un clima que afecta l’autoestima dels professionals.
- Les activitats redundants, reiteratives i que no aporten cap millora o valor ni al pacient ni al sistema haurien de ser suprimides.
- Les activitats burocràtiques que es poden fer amb recursos informàtics, sistemes de registre o amb la participació d’altres professionals s’haurien de resoldre fora dels circuits assistencials.
- Les modificacions que es plantegin han de ser compatibles amb:
- Els drets dels pacients a la informació i a la documentació sanitària i assistencial, en compliment de l’actual cartera de serveis.
- La necessitat de modernitzar els procediments administratius suprimint els que no aporten valor i simplificant al màxim la resta, aprofitant la digitalització i la utilització dels actuals registres i sistemes d’informació.
- La incorporació de nous perfils professionals i noves professions.
- La recomanació deontològica de prioritzar l’activitat clínica assistencial que no pot ser demorada sobre altres actuacions de caire administratiu.
- Incapacitat Laboral (IL)
- Prescripció de fàrmacs i receptes mèdiques
- Informes
- Circuits dins del sistema sanitari (interconsultes, exploracions complementàries, etc.)
- Registres i activitats de control
Conclusions:
- És urgent trobar solucions que permetin alliberar temps dels professionals clínics per tal de dedicar-lo de manera més eficient a tasques assistencials.
- Cal analitzar la utilitat de determinades tasques per tal de: suprimir aquelles que no siguin estrictament necessàries; simplificar certs procediments (per exemple, amb millores tecnològiques) i delegar tasques a altres perfils professionals. Existeixen nous perfils professionals (administratius sanitaris i assistents clínics, per exemple) que també han de formar part de la solució.
- El context actual de manca de personal mèdic i d’infermeria exigeix implementar nous models d’atenció: desenvolupant al màxim els rols professionals i incorporant noves professions al sistema.
- El Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC), conjuntament amb institucions sanitàries, ja ofereix actualment un programa formatiu transversal i específic per a gestors salut, administratius sanitaris o administratius clínics. Aquesta formació permet que adquireixin noves habilitats i coneixements per assumir tasques més complexes.